Jesteś tutaj
Home > Kuchnia > Czas na kiszonki!

Czas na kiszonki!

Sezon ogórkowy w pełni, a lato to najlepszy czas na zrobienie domowych kiszonek. Są zdrowe, smaczne i bardzo potrzebne naszemu układowi trawiennemu. Warto poświęcić czas, by je zrobić!

Kiszenie to jedna z najstarszych metod zachowywania właściwości odżywczych i zabezpieczania żywności przed zepsuciem. Kisimy najczęściej ogórki i kapustę, ale ksi się również buraki – i warto to zrobić – marchew, cebulę, paprykę, pomidory, jabłka czy śliwki. Kiszone warzywa i owoce zachowują cenne witaminy, w szczególności witaminę C, sole mineralne, i błonnkik pokarmowy.

Właśnie dlatego kiszonki zbawiennie wpływają na nasz żołądek i jelita. Błonnik nie tylko daje nam uczucie sytości, ale oczyszcza nasze jelita ze złogów i toksyn.

Witamina C, której bogatym źródłem są właśnie kiszonki, buduje naszą odporność. Uzupełniać ją musimy codziennie, gdyż w odróżnieniu od pozostałych witamin, nie jest ona magazynowana w naszym organizmie, lecz jej ewentualny nadmiar codziennie jest wydalany.

Witamina C jest niezwykle ważna, ponieważ:

* buduje odporność naszego organizmu

* jest absolutnie niezbędna do wytwarzania kolagenu

* ułatwia przyswajanie żelaza w przewodzie pokarmowym

*chroni nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników

Brak odpowiedniej ilości witaminy C w organizmie skutkuje zaburzeniami wielu procesów metabolicznych i obniżoną odpornością, dlatego reguralne spożywanie kiszonek, które dodatkowo odbudowują prawidłową florę bakteryjną naszych jelit, okazuje się kluczowe w prawidłowym żywieniu.

Kiszonki to najlepszy probiotyk. Są znakomitym źródłem takich substancji odżywczych, jak:

* witaminy A, C, K, PP, E oraz witaminy z grupy B

* wapń, potas, magnez, żelazo i fosfor

* acetylocholina – powstaje w procesie fermentacji, a poprawia perystaltykę jelit i reguluje ciśnienie krwi

* bakterie mlekowe – powstają w wyniku kiszenia, a poprawiają perystaltykę jelit, zapobiegają zaparciom i likwidują je, przywracają prawidłową florę bakteryjną naszych jelit, dlatego warto spożywać kiszonki po antybiotykoterapii.

Osoby na diecie dr Dąbrowskiej powinny spożywać kiszonki codziennie. Wszyscy zresztą powinniśmy wprowadzić je na stałe do naszego jadłospisu, albowiem dobroczynne działanie i właściwości odżywcze kiszonek są nieocenione dla naszego organizmu, budowania jego odporności i dobrej pracy naszych jelit.

Najczęściej kupujemy kiszonki w sklepie lub na bazarkach, lecz to duży błąd. Prawdziwej kiszonej kapusty nie da się kupić już praktycznie nigdzie. Kapusta kupowana przez nas w sklepach jest kapustą kwaszoną, która nie zawiera dobrych dla naszego układu trawiennego bakterii, powstających w procesie kiszenia. Do kapusty kwaszonej dodaje się oprócz szkodliwych konserwantów ocet lub kwasek cytrynowy, a także cukier i inne niepotrzebne oraz szkodliwe dodatki. Dlatego kiszonki lepiej zrobić samemu, używając do niech zdrowych warzyw, soli himalajskiej oraz swoich sprawdzonych składników.

Przepis na bardzo zdrowy sok z kiszonych buraków znajdziesz tutaj.

Przepis na pyszne kiszone lub małosolne ogórki dostępny jest tutaj.

 

Tekst i foto: Monika Chartmańska

 

 

Dodaj komentarz

Top