Jesteś tutaj
Home > Kuchnia > Latem zmień dietę – jedz warzywa i owoce!

Latem zmień dietę – jedz warzywa i owoce!

Lato to cudowna pora roku, gdy mamy więcej czasu i możemy o sobie zadbać.  Warto tego czasu nie zmarnować i latem przyjrzeć się swojej diecie. Właśnie latem warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań i wprowadzić istotne zmiany w swojej diecie.

Podstawowe pytanie, jakie powinnyśmy sobie zadać latem, brzmi bardzo prosto: czy w ciągu dnia dostarczamy swojemu organizmowi odpowiednią porcję warzyw i owoców, które są teraz na wyciągnięcie ręki?

Latem warzyw i owoców jest pod dostatkiem. Na każdym kroku mijamy stragany uginające się od czereśni, truskawkawek, porzeczek, agrestu i wszystkiego, czego tylko dusza zapragnie. Ta nieprzebrana paleta barw, zapachów i smaków aż się prosi, by znaleźć się na naszym stole.

Warto postawić na różnorodność. W każdym owocu, warzywie czy soku znajdują się nieco inne witaminy i minerały. Tę bogatą paletę możemy uporządkować  kolorystycznie, dzieląc na grupy:

zieloną – sałata, brokuły, szpinak, ogórek, szczypiorek,

czerwoną – pomidory, papryka, jabłko, granat, arbuz, truskawki,

żółto-pomarańczową – banan, ananas, pomarańcze, marchewka, melon,

białą – awokado, kalafior, por, kapusta pekińska, cebula, czosnek,

czarną – borówki, aronia, bakłażan, czarne porzeczki.

Warto tak komponować posiłek, aby znalazły się w nim warzywa i owoce z każdej grupy kolorystycznej. Mamy wówczas gwarancję, że dostarczymy organizmowi  wielu niezbędnych  składników odżywczych. Trzeba również pamiętać, że nie powinno się w jednym posiłku mieszać warzyw z owocami, gdyż właśnie to utrudnia nam trawienie.

Letnie owoce dają nam to, czego latem potrzebuje nasz organizm: pomagają ugasić pragnienie, a także uzupełnić niedobór płynów w organizmie.

Sięgajmy więc po arbuza, jabłko czy truskawki przy każdej okazji. Pamiętajmy jednak, że arbuzy im czerwieńsze w środku, tym lepsze, gdyż zawierają więcej wzmacniającego serce likopenu. Ponadto w ich składzie znajdują się pektyny i błonnik, które wspomagają perystaltykę jelit i wywołują uczucie sytości. Arbuz jest owocem najlepiej nawadniającym organizm. Nie ma też wielu kalorii, więc sięgajmy po niego, gdy tylko mamy ochotę. Lepiej zjeść pół arbuza niż wypić szklankę coca-coli.

Jagody, truskawki, maliny i porzeczki dostarczą nam cennych przeciwutleniaczy i zastąpią niezdrowe słodycze. Z tych owoców możemy przygotować sobie pyszne i niskokaloryczne desery, a zamiast cukru użyć ksylitolu lub stewii, natomiast zamiast wysokokalorycznej śmietany – mleczka kokosowego.

Latem warto jadać marchewkę, która nie tylko utrwali naszą opaleniznę dzięki zawartości karotenu, lecz także jest bardzo dobrym źródłem błonnika. W gorące dni niezastąpione będą soczyste melony. Orzeźwią nas i dostarczą nam prowitaminę A oraz witaminę C.

Nie zapominajmy także o pomidorach, które właśnie latem smakują najlepiej. Ponadto są źródłem likopenu, błonnika, witaminy C i potasu. Nic tak nie ukoi skołatanych nerwów, jak szklanka soku pomidorowego.

Brokuły i kalafiory są świetnym źródłem prowitaminy A, witamin z grupy B1, B2, PP, a także wapnia, fosforu, żelaza i magnezu, dlatego latem jedzmy je często.

Jeśli latem nie będziemy sobie żałować sezonowych warzyw i owoców, jesienią i zimą zaprocentuje to dobrą odpornością. Unikniemy przeziębień i chorób, a nasz organizm odbuduje się od wewnątrz.

 

Tekst: Dorota Hamowska

30.05.2011 SZCZECIN , OGOREK KRAJOWY NA STOISKU WARZYWNYM NA TARGOWISKU " POGODNO " . FOT. CEZARY ASZKIELOWICZ / AGENCJA GAZETA

Dodaj komentarz

Top